Menu strony
x
^
Header photo

O nas

Instytut Gestalt jest ośrodkiem prowadzącym wszechstronną działalność szkoleniową i terapeutyczną realizującą założenia psychoterapii Gestalt. Europejskie akredytacje potwierdzają wysoki poziom naszej pracy w pełni odpowiadający europejskim standardom. Jesteśmy grupą doświadczonych terapeutów i trenerów Gestalt. Zdobywaliśmy doświadczenie w Instytucie Terapii Gestalt w Krakowie i przez lata tam właśnie rozwijaliśmy swój warsztat. Założyliśmy Instytut Gestalt, by kontynuować i krzewić bliskie naszemu sercu idee filozofii i psychoterapii Gestalt z jednej strony, z drugiej – by rozwijać i tworzyć nowe przedsięwzięcia.

Naszym priorytetem była i jest Szkoła Psychoterapeutów Gestalt, której pomysłodawcą wiele lat temu był nieżyjący już Jacek Pierzchała – wspaniały terapeuta i wyjątkowy człowiek. Wszyscy nasi trenerzy byli kiedyś uczniami tej Szkoły, stąd tak dużo podejmowanego przez nas wysiłku, by podtrzymywać już wypracowane wartości i jednocześnie na bieżąco wychodzić naprzeciw zmieniającym się potrzebom osób, zgłaszających się do nas po pomoc. Dbamy o ciągłe podnoszenie kompetencji naszych trenerów i na bieżąco dopasowujemy program szkolenia do zmieniających się standardów EAGT, by mieć pewność, że nasi absolwenci są dobrze przygotowani do pracy drugim człowiekiem – w jego cierpieniu i życiowym utknięciu.

Wieloletnia współpraca z zagranicznymi trenerami poszerza naszą perspektywę współczesnych zmian społecznych i wzbogaca warsztat naszych trenerów i terapeutów. Jednocześnie będąc jedyną w Polsce szkołą z tak liczną kadrą z zagranicy dajemy naszym Studentom możliwość smakowania Gestaltu w różnych odsłonach kulturowych.

Zależy nam na wielowymiarowym rozwoju i wykorzystaniu potencjału terapii Gestalt nie tylko w gabinecie terapeutycznym, lecz także w pracy z organizacjami, w pracy z ciałem, w pracy z grupami czy w rozwijaniu umiejętności superwizorskich. Mamy aspiracje, by przybliżyć Gestalt ludziom zainteresowanym rozwojem osobistym i rozwijaniem umiejętności interpersonalnych, by wyjść z pomysłami i zaistnieć w naszym mieście i kraju na okoliczność różnych inicjatyw społecznych.

W związku z licznymi pytaniami i nieporozumieniem wokół kwestii akredytacji EAGT, która dla wielu osób wybierających Szkołę Psychoterapii jest kwestią zasadniczą, informujemy, że Instytut Gestalt posiada akredytację EAGT, poświadczoną na piśmie przez Komisję ds. Standardów Szkolenia przy EAGT.

Wszelkie informacje o braku tejże akredytacji, w tym ogłoszenie na stronie IIPG, mówiące, że instytucja ta jest jedyną w Polsce posiadającą akredytację EAGT, są nieprawdziwe.

Zarząd Czym jest Gestalt Galeria Kodeks Etyki

Zarząd
Renata Procak
Prezes Instytutu Gestalt, Trener
Lucyna Klimas
II W-ce Prezes, Trener
Izabela Osińska
I W-ce Prezes, Trener
Czym jest Gestalt
Spotkanie, proces, kontakt, relacja, Tu i Teraz, Ja - Ty, egzystencja, holizm, humanizm.....to pierwsze pośpieszne skojarzenia. Potem pojawia się myśl o akceptującej postawie terapeuty, który wspiera klienta w stawaniu się sobą, w odwadze do bycia tym, kim chce. Obraz dwóch foteli, z których żaden nie przynależy do terapeuty. Gabinetu, który jest przestrzenią nie tylko na rozmowę, ale również eksperyment, doświadczanie i akcję - miejscem wspierającym twórcze przystosowanie klienta. Gestalt najsilniej kojarzony jest z nurtem humanistycznym, egzystencjalnym, mocno zakotwiczony w filozofii Wschodu, inspirowany holizmem, i w końcu jak większość podejść współczesnej psychoterapii "jakoś" związany z psychoanalizą - w wypadku Gestaltu wyrosły w opozycji do jej determinizmu i metodyki. Twórcami terapii Gestalt byli Fritz i Laura Perls i Paul Goodman. Ten pierwszy zasłynął z konfrontujących, bezkompromisowych interwencji. Fascynat teatru i dramy potrafił spektakularnie skonstruować eksperyment w trakcie sesji, doprowadzając klienta do wyjścia z impasu i katarktycznej zmiany. Wpłynęło to na powszechne poglądy o terapii Gestalt, mylnie kojarzące to podejście z technikami i teatralnością.
 

„Kluczowym aspektem terapii Gestalt jest spotkanie, w którym terapeuta swoją uczciwością i autentycznością wspiera klienta w byciu sobą.”

 
W rzeczywistości kluczowym aspektem terapii Gestalt jest spotkanie, w którym terapeuta swoją uczciwością i autentycznością wspiera klienta w byciu sobą. Perls bywał bezkompromisowy w swojej wobec klienta uczciwości, i choć potrafił być ciepły i współczujący, to autentyzm w byciu sobą przedkładał nad empatię i czułe identyfikowanie się z klientem w jego cierpieniu. Dosadnie wyraził to Yontef, mówiąc, że "terapeuta Gestalt nie jest zainteresowany byciem empatycznym czy sympatycznym, jeśli dzieje się to kosztem uczciwości."Otwarta postawa terapeuty ma bowiem walor terapeutyczny, zachęcając klienta do bycia naprawdę sobą. Unikając naśladownictwa i mechanicznych założeń,z jednej strony i dążąc do twórczych, niepowtarzalnych rozwiązań z drugiej, terapeuta wzmacnia klienta w odwadze próbowania nowych odpowiedzi na stare traumy i zranienia. Terapia Gestalt jest bardzo mocno inspirowana nurtami filozoficznymi. Jej cztery zasadnicze filary filozoficzne to egzystencjalizm, fenomenologia, teoria pola i holizm. Idee tych koncepcji splatają się w podejściu Gestalt ze sobą i wzmacniają nawzajem tworząc specyficzną jakość spotkania terapeutycznego. Spotkania, w którym szacunek do odmienności i różnic jest punktem wyjścia, by ciekawić się klientem i jego sposobem ujmowania rzeczywistości, by próbować "brać w nawias" pewne założenia i wyuczone treści dotyczące nas i otaczającego świata. Spotkanie terapeuta - klient dotyczy zawsze konkretnej niepowtarzalnej sytuacji, jest spotkaniem z konkretną niepowtarzalną osobą, w danym polu i w danej chwili.
 

„Rolą terapeuty jest pomoc w odkrywaniu tych znaczeń i ich implikacji w życiowych perypetiach klienta.”

Skutkuje to postawą, w której to nie terapeuta, lecz klient wie lepiej. To klient coś czuje, czegoś doświadcza, w określony sposób myśli i nadaje osobiste znaczenia temu, co przydarza mu się w życiu. Rolą terapeuty jest pomoc w odkrywaniu tych znaczeń i ich implikacji w życiowych perypetiach klienta, poszerzanie świadomości tego w jaki sposób emocjonalność i wrażliwość poznawcza klienta wspiera lub ogranicza go w zaspokajaniu jego potrzeb i osiąganiu zamierzonych celów. Nie można opisując Terapii Gestalt nie wspomnieć o kwestii odpowiedzialności; w opozycji do psychoanalizy Gestalt podkreśla wolny wybór i odpowiedzialność człowieka za swój los. Jednym z ulubionych cytatów jest Sartre’owskie "Nie ważne, co ze mną zrobiono, lecz to, co ja zrobiłem z tym, co ze mną zrobiono". Niechęć do brania życia w swoje ręce skutkuje często przekonaniem i iluzją, że nie mamy na nie wpływu. Taka bezradność bywa tyleż wygodna, co nieznośna. Cóż bowiem można zrobić, jeśli nic nie można zrobić?
 

„Warto uznać swoje sprawstwo, bo bez niego nasze życie jedynie nam się przydarza ...”

Można się uskarżać na nie dość kochających rodziców, nędzę i głód, na inne czasy, na brak pieniędzy, na braki w wykształceniu..., warto nawet te skargi z siebie wydobyć, opłakać niedostatek, który był naszym udziałem. Przede wszystkim jednak warto zauważyć możliwość ruchu w tej sprawie, znaleźć własną odpowiedź na krzywdę. Warto uznać swoje sprawstwo, bo bez niego nasze życie jedynie nam się przydarza ... Decyzja o podjęciu terapii wynika z doświadczania jakiegoś wymiaru cierpienia w życiu. Ludziom najczęściej towarzyszy wówczas przekonanie o konieczności zmiany. Ta potrzeba zmiany czasem lokowana jest w partnerze, czasem w magicznej i dziecięcej potrzebie zmiany rzeczywistości, czasem w potrzebie zmiany siebie. Gestaltysta stoi na stanowisku, że zmiana nie polega na byciu kimś innym, lecz na akceptacji tego, kim jesteśmy. Ta paradoksalna koncepcja zmiany Beisser’a tprzenosi akcent z poszukiwań nowego, lepszego siebie, na spotkanie ze sobą i akceptację siebie takiego, jakim się jest. Praca terapeutyczna w takim ujęciu polega na asymilacji wypartych i niechcianych fragmentów siebie i integracji opozycyjnych części Ja. Na szukaniu dialogu pomiędzy skonfliktowanymi częściami naszej osobowości, na dogadywaniu się ze swoimi demonami, na szukaniu "i" zamiast "albo" między różnymi stanami siebie. Pytanie "Czym jest Gestalt" często pojawia się w gabinecie. Nasi studenci na I roku Szkoły Trenerów i Terapeutów szukają w sobie odpowiedzi, szukając zaś odpowiedzi szukają swojej psychoterapeutycznej tożsamości. Tego, z czym najbardziej w Gestalcie się identyfikują, co dla nich samych jest figurą i kwestią pierwszorzędną. I wcale to pytanie do łatwych nie należy, Gestalt jest bowiem znacznie prościej poczuć niż opisać, doświadczyć go w ciele niż obrobić intelektualnie. Bogate i nie proste założenia teoretyczne leżące u podstaw teorii nie idą w parze z bezpośredniością i fenomenologiczną prostotą, uznającą, że w relacji "jest to, co jest." W odpowiedzi na pytanie " Czym jest Gestalt?" nie bez znaczenia pozostaje"szkoła" z jakiej pochodzi, i z którą identyfikuje się terapeuta. Instytut Gestalt w Krakowie od wielu lat intensywnie współpracuje z zagranicznymi trenerami i zaprasza terapeutów Gestalt z całej Europy do zajęć ze studentami, superwizji Zespołu, warsztatów dla profesjonalistów. Każdorazowo te spotkania pokazują jak wielobarwny i różny jest Gestalt w zależności od szerokości geograficznej, mentalności, kulturowych i społecznych wpływów. W sposobie pracy wielu terapeutów dostrzec można ślady ich osobistych mistrzów, dawnych nauczycieli, terapeutów i superwizorów.
Kodeks Etyki
Oto nowa edycja Kodeksu Etyki Zawodowej dla osób i instytucji będących członkami Europejskiego Stowarzyszenia Terapii Gestalt. Celem tego Kodeksu jest wskazanie podstawowych wartości i norm oraz ustanowienie standardów obowiązujących w profesjonalnej praktyce terapeutów Gestalt i gestaltowskich ośrodków szkoleniowych. Ponadto Kodeks ten ma być źródłem wiedzy na temat terapii Gestalt i służyć ochronie interesów osób, które są klientami terapeutów Gestalt. Terapeuci Gestalt są odpowiedzialni za przestrzeganie zasad zawartych w Kodeksie Etyki Zawodowej, przy czym celowym jest, by widzieli w nich raczej punkt wyjścia do dalszego budowania szeroko rozumianych reguł dobrej praktyki zawodowej niż zamknięty zbiór raz na zawsze sformułowanych wymagań. Kodeks służy ochronie interesów klientów, ale i terapeutów, gdyż ustanawia standardy jasno określające ramy profesjonalnej praktyki i odpowiedzialności w procesie terapeutycznym. Podstawowym celem psychoterapii jest wspieranie psychofizycznej i społecznej kondycji pojedynczych osób, grup społecznych i całych społeczności w procesie budowania psychoterapeutycznej relacji (jako bazy). Cel ten leży także u podstaw Terapii Gestalt, która jednak akcentuje kwestię subiektywizmu w ocenie dobrego samopoczucia jednostki ludzkiej jako fenomenologicznej całości. Skoro przy tym realizacja tak sformułowanego celu psychoterapii następuje w kontakcie opartym na dialogu uznającym niezależność i prawo do samostanowienia jednostki, w tym klienta, zasady Kodeksu tworzą płaszczyznę do rozwiązywania potencjalnych problemów i konfliktów, które mogą pojawiać się w tym procesie pomiędzy dwiema (terapeuta, klient) lub więcej stronami. Dodajmy, że terapeuci Gestalt rozwiązują problemy w dialogu i poprzez wymianę poglądów, a nie w oparciu o hierarchiczny system sztywno sformułowanych reguł i różne wynikające z niego następstwa. Na arenie międzynarodowej Kodeks obowiązuje wszystkie osoby i instytucje, które są członkami Europejskiego Stowarzyszenia Terapii Gestalt. Jeżeli w jakimś państwie wystąpią różnice w zapisie pomiędzy Kodeksem a uregulowaniami krajowymi, pierwszeństwo mają przepisy lub ustalenia danego kraju. Kodeks może być też modyfikowany, jeśli jego zapisy okazałyby się niedostosowane do wymogów codziennej profesjonalnej praktyki w danym kraju. Skargi dotyczące danego instytutu szkoleniowego czy większej grupy jego pracowników będą kierowane, również w celach konsultacji, do Komisji Etyki EAGT. Kodeks dzieli się na dwie części. W części pierwszej przedstawione są te wartości i zasady, które należą do niezbywalnych praw jednostki. Część druga podaje wytyczne, które służą respektowaniu i ochronie tych zasad. Wszyscy członkowie EAGT zgadzają się na przyjęcie procedury składania skarg, w ramach której zgłaszano by i oceniano przypadki naruszenia Kodeksu Etyki Zawodowej. Każdy członek przyjmie i będzie stosował się do Procedur Składania Skarg, na równi z Kodeksem Etyki Zawodowej. Komisja Do Spraw Etyki Zawodowej EAGT jest odpowiedzialna za udostępnianie treści Kodeksu Etyki Zawodowej wraz z Procedurami Składania Skarg istniejącym ogólnokrajowym organizacjom zrzeszającym, jak również ogólnokrajowym instytucjom przyznającym certyfikaty psychoterapeutom. EAGT będzie też zachęcać kraje nie posiadające ogólnokrajowego kodeksu etyki zawodowej i procedury składania skarg do opracowania takiego kodeksu, który będzie zgodny z normami EAGT, a jednocześnie będzie uwzględniał kulturowe i inne (np. prawne, polityczne) regionalne uwarunkowania danego państwa. Będzie też wspierać kraje w tym procesie. EAGT będzie także promować i wspierać krajowe organizacje zrzeszające we wdrażaniu Kodeksu Etyki Zawodowej oraz Procedur Składania Skarg jeżeli nie zostały one wcześniej sformułowane. Tryb składania skarg zaprezentowany w Części C niniejszego Kodeksu należy zastosować w przypadku, gdy wystąpiono ze skargą przeciwko członkowi EAGT, który przebywa w kraju, gdzie nie ma ogólnokrajowej organizacji przyznającej certyfikaty ani ogólnokrajowej organizacji psychoterapii Gestalt z własnym kodeksem etyki zawodowej i trybem składania skarg. W krajach, gdzie instytucja taka została powołano do życia, ogólnokrajowa organizacja przyznająca certyfikaty psychoterapeuty Gestalt będzie konsultantem dla EAGT, gdy Stowarzyszenie to wystąpi w roli instytucji odwoławczej w przypadku, gdyby w danym kraju nie przestrzegano odpowiednich procedur.
Pobierz pełen tekst Kodeksu Etyki Zawodowej EAGT